1393-08-16 18:28
6319
2
5405
پیگیری یک رای که دو ساله شد ؛

چرا منابع طبیعی گلستان پیگیر 18 هزار متر از منابع ملی در جنگل النگدره نیست ! + عکس

سوال این جاست که چرا اداره کل منابع طبیعی استان گلستان بعد از گذشت بیش از 2 سال ، هنوز نتوانسته است این ملک متعلق به منابع ملی در دل جنگل النگدره گرگان را باز پس بگیرد ؟

به گزارش گلستان ما ؛ موضوع صیانت از منابع ملی و اراضی کشاورزی مساله ای است که همواره در طول سالهای پس از انقلاب محل بحث و مناقشات گوناگونی بوده و به لحاظ قانونی برای هر یک از ادارات و دستگاه های مرتبط هم در این زمینه وظایف و مسئولیت هایی تعریف و باز تعریف شده است .

حجم ، عمق و شدّت دست اندازی و سوء استفاده های گوناگون در این زمینه در قالب های گوناگون اعم از تصرف منابع ملی ، تخریب جنگل ها ، تغییر کاربری اراضی و ... هر روز شکل جدیدی به خود گرفته است تا جایی که دیگر داد همه مسئولین ارشد نظام ، دستگاه قضایی و دلسوزان محیط زیست و منابع ملی را درآورده است .

فضای عمومی و جدی ایجاد شده در سال 93 به منظور حفظ و صیانت از منابع ملی و اراضی کشاورزی ، جلوگیری از تغییر کاربری های نادرست ، جلوگیری از تصرفات غیر قانونی جدید و بازگرداندن تصرفات غیر قانونی سابق ، جلوگیری از احداث بناهای غیر مجاز جدید و تخریب بناهای غیر مجاز سابق و ... بارقه هایی از امید را در دل مردم روشن نموده است که گویا این بار نظام اسلامی و دستگاه قضایی و سایر ادارات و نهادهای ذیربط به صورت جدی و استوار پای این موضوع ایستاده اند و بنای راسخ در اجرای قانون و رفع قانون شکنی های سابق را دارند.

در این میان یکی از مهمترین نهادهایی که در بحث مبارزه با زمین خواری و جلوگیری از تصاحب اراضی و منابع ملی می تواند و باید بیش از پیش محکم عمل کند و اسناد اراضی ملی را بنام خود ثبت کند ، اداره کل منابع طبیعی استان گلستان است .

در این راستا در بسیاری از نقاط کوهپایه ای مهم استان در شهر های مختلف و از جمله در زیارت و محدوده ناهارخوران گرگان حد فاصل اراضی ملی و املاک شخصی مشخص نیست و یا این مرزها توسط سودجویان از بین رفته است و آن تعداد از اراضی ملی بازگشت داده شده به منابع طبیعی و ملی هم که باید سندش بنام منابع طبیعی باشد ، این موهم در مورد آنها تحقق نیافته است .

به اذعان بسیاری از کارشناسان و مردم ، اداره کل منابع طبیعی استان گلستان در این زمینه آن اهتمام جدی را نداشته و به نظر می رسد که برخی سوء استفاده های زمین خواران و سودجویان نیز ناشی از این مساله است که البته شاید این اداره کل هم دلایلی برای بروز این وضعیت ارائه نماید که به جای خود قابل توجه و اعتنا باشد.

Picture-093

Picture-094

یک نمونه از این موارد ، قطعه زمینی از منابع ملی به مساحت 18580 متر مربع واقع در جنگل النگدره ، جنب تپه نورالشهدا در مسیر ناهارخوران گرگان است که پس از گذشت سالها از مناقشه و اقامه دعوی بین اداره کل منابع طبیعی استان گلستان با متصرفان در این ملک ، در نهایت شعبه 103 دادگاه جزایی گرگان در تاریخ 1391/7/16 رای به منابع ملی بودن ملک مورد تنازع بر اساس تشخیص اولیه می دهد و خواستار بازگشت این ملک به اداره منابع طبیعی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران می شود .

امروز اندکی بیش از 2 سال است که از صدور این رای قطعی که قابل تجدید نظر خواهی بوده می گذرد ، ولی گویا در این مدت اداره کل منابع طبیعی گلستان نتوانسته است این رای را به قطعیت کامل و رسیدن به پای اجرای حکم برساند و سند این زمین را بنام خود ثبت نماید .

سوال این جاست که چرا اداره کل منابع طبیعی استان گلستان بعد از گذشت بیش از 2 سال ، هنوز نتوانسته است این ملک ارزشمند منابع ملی در دل جنگل النگدره گرگان را باز پس بگیرد ؟ و مرجع بررسی و حل مشکلات و موانع موجود بر سر نهایی شدن این حکم کجاست ؟

لذا با عنایت به ضروریات ملی و حیاتی در این زمینه و تاکید نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ، دادستان مرکز استان ، دادگستری استان گلستان ، سازمان جهاد کشاورزی ، نیروی انتظامی و... بر حفظ طبیعت و منابع ملی و بازگشت اراضی ملی تصرف شده ، اداره کل منابع طبیعی استان گلستان می تواند با ورودی جدی و مصمم و با استمداد از سایر افراد ، مراکز و نهادهای مسئول در این زمینه نسبت به ایفای نقش خود به نحو احسن اقدام نموده و زمینه صیانت از منابع ملی ، جنگلی و کشاورزی و بازگشت تصرفات سابق از جمله ملک مذکور در جنگل النگدره را فراهم آورد .

Picture-095

Picture-109

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

کشاورز

از ضعف بعضی ها و سیاسی کاری بعضی های دیگر است که متاسفانه هر روز شاهد از بین رفتن منابع ملی هستیم .

0
0
پاسخ
1393-08-16 11:07
تام کروز

سلاماگه یکی بخواد درخت جلوی خونش رو قطع کنه هزار تا مدعی پیدا میشه ، درختی که خودش کاشته ، ولی اگه این همه درختای جنگل رو قطع کنند هیشکی صداش در نمیاد

0
0
پاسخ
1393-08-16 22:12

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.